Blue Pinnacle Training and Consultancy

Welkom in mijn nieuwe kantoor!

Click here for English version

Ik heb eindelijk mijn eigen bedrijf opgericht!

Dit idee had ik al langere tijd. In 2008 werd ik fulltime trainer. Ik vond dat erg leuk vond, maar besefte dat het moeilijk zou zijn zo'n ​​positie te handhaven in loondienst. Hoewel ik precies dat kreeg toen ik bij Sapienza ging werken, zag ik dat toch een beetje als een unicum. Met andere woorden, het zong al een tijdje rond in mijn gedachten. Altijd met aarzeling, omdat ik hield van de zekerheid (begrensd, maar toch) van loondienst.

En toen, opeens, werd een eigen zaak de weg vooruit. Ik wilde doorgaan met werken voor Sapienza. Om dingen niet heel complex te maken, werd me gevraagd dit vanuit een eigen zaak te doen.
Met de oprichting begon ik lang voordat ik naar Curaçao verhuisde. Contractonderhandelingen, juridische ondersteuning en advies over het runnen van een bedrijf. Ik kon daadwerkelijk pas oprichten na onze verhuizing, want om directeur te zijn van een bedrijf op Curacao moet je daar gevestigd zijn.

Maar dat was niet het einde... er moesten nog veel dingen geregeld worden. Veel daarvan kon ik gelukkig uitbesteden aan mijn accountant. Maar er zijn altijd van die dingen die je toch echt zelf moet doen. Zoals de ziektekostenverzekering en het aanvragen van een "directie- en vestigingsvergunning".

En dan moet je natuurlijk ook nog gewoon werken 😉 aanvankelijk was dat nog niet zo gemakkelijk, want ik werd direct gevraagd een paar online trainingen verzorgen. Daarvoor heb ik een internetverbinding nodig met een bepaalde uploadsnelheid. Vast internet was daarom een topprioriteit, maar dat kon helaas niet meteen geregeld worden. In de tussentijd dan maar internet via mijn lokale gsm-abonnement. In Nederland geen probleem, maar hoewel de verbinding op mijn telefoon als "4G" geclassificeerd werd, was hij veel trager. Voor de eerste online trainingen heb ik uiteindelijk een vergaderruimte in de stad geregeld. Een relatief dure oplossing, maar een goede manier om de stad te leren kennen en mijn zakelijk netwerk op te bouwen.

Een ander ding dat moeilijker ging dan verwacht, was het regelen van een bankrekening. Dat is hier is geen “no brainer” zoals bij in Nederland. Er bestaat nog een complete 'cash' economie.

Aan de slag, dus. Vul een online formulier in. Je wordt teruggebeld. Wacht een paar dagen. Geen bericht. Bel de bank. Vraag naar de status. Nee, we kunnen u niet verbinden met die afdeling. Ja, u wordt binnenkort gebeld. Herhaal een paar keer, zonder effect. En wat doe je dan als Nederlander? Je gaat naar de concurrentie. Kijken of het daar sneller kan. En wat denk je? Nou, niet dus.

Hier werd ik wel een beetje nerveus van. Je geeft geld uit, niet alleen voor persoonlijke zaken, maar ook voor je bedrijf. Tegelijkertijd komt er geen geld binnen. Voelt als autorijden door een woestijn zonder te weten waar het volgende benzinestation is. Wat ook niet helpt is dat je elke transactie van Nederland naar Curacao een vaste vergoeding betaald. Niet zo fijn als je best wel wat facturen voor kleine bedragen te betalen hebt.

Gelukkig gloorde er uiteindelijk licht aan het eind van de tunnel. Met de hulp van Liesbeth en het ziekenhuis kwam er beweging. Toen ik naar Nederland vertrok, had ik een zakelijke bankrekening. Een pasje, pincode en online bankieren moest ik apart regelen. Iets dat na mijn terugkomst uit Nederland gelukkig snel voor elkaar was.

En dan: website, algemene voorwaarden, GDPR/AVG… het werk van de eigen baas is oneindig 😊

Oh ja, mijn eerste reis terug naar Nederland. Zo snel teruggaan (twee maanden na de verhuizing) voor zo lang (een maand) was een rare ervaring. Het voelde als terugkomst van een vakantie - en dat betekende dat mijn terugkomst in Curacao weer als een nieuwe verhuizing aanvoelde! Werken in Nederland maakte me blij. Thuiswerken heeft veel voordelen, maar ik mis het contact met mijn collega's. Bovendien is het in een kantooromgeving makkelijker om te concentreren.

Ook bezocht ik in Nederland veel mensen, wat leuk was; maar ik had de meesten nog vrij recent gesproken. Ik ging ook een paar keer klimmen in de Ardennen. Toen ik mijn eerste terugreis plande, ging ik ervan uit dat ik na de verhuizing nauwelijks nog aan klimmen toe zou komen. Nou, dat klopte niet… meer daarover mijn volgende bericht!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Blue Pinnacle Training and Consultancy

Free e-guidebooks about rock climbing on Curacao

The Second Lap